Съчленени дъмпери


Съчленен дъмпер Doosan - карайте напред, няма нужда от пътища

Дъмперите са съчленените триосни самосвали, които придобиха голяма популярност у нас през последните години. Те започнаха постепенно да изместват малките двуосни минни камиони с твърда рама, както и конвенционалните четириосни самосвали, благодарение на своите значителни преимущества. Най-характерното за дъмпера е, че е съставен от две шасита. Върху предното е монтирана кабината с двигателя, а върху задното - самосвалния кош. Те са съединени помежду си от специална съчленяваща връзка.
Това специфично съединяване осигурява завиването на дъмпера наляво и надясно чрез съответното изнасяне наляво и надясно на предното шаси - предните колела на дъмпера не могат да завиват сами по себе си. Освен това съчленяващата връзка позволява всяко шаси да се наклонява самостоятелно наляво и надясно според профила на терена. Така още в базовата конструкция на дъмпера е заложен постоянен контакт на колелата с повърхността, осигуряващ максимално възможната теглителна сила.

По принцип дъмперът не се нуждае от никакъв предварително подготвен път, което е най-голямото му предимство. За целта той използва три моста и схема на задвижване на колелата 6х6. Влага се и по-специално окачване на мостовете. Предният мост на дъмпера обикновено е така конструиран, че да осигурява независимо отклонение на колелата според релефа на повърхността. Отзад се използват тандемни мостове, позволяващи двойките задни колела сами да се нагаждат към профила на терена.

Дъмперът е уникална машина

В България дъмперите вече се предпочитат пред малките минни самосвали с твърда рама, тъй като през зимата дъмперите се справят идеално със снега, леда и калта и така осигуряват постоянното подаване на добитата суровина към производството. За по-лесно разтоварване на дъмпера, в пода на коша му се влага допълнителна газоизпускателна система, през която преминават изгорелите газове от двигателя. Така по повърхността на коша полепва много по-малко материал.

Някои смятат, че конвенционалните четириосни самосвали са по-добър вариант за една кариера от дъмперите - от гледна точка разход на гориво. Но в дългосрочен план дъмперът се оказва правилното решение. На първо място конвенционалният самосвал има нужда от изграждане и поддържане на пътища, които действително струват много скъпо. А когато той трябва да изсипе натоварения материал на стръмно място, всяко рязко движение на коша води до повреждане на елементи от ходовата му част, особено амортисьори.

Така разходите за поддръжка на четириосните самосвали се увеличават драстично и инвестицията в дъмпер, на който не му трябва път, изглежда много по-логична. В допълнение, конструкцията на дъмпера е много по-надеждна и значително подсигурена за многогодишна експлоатация в сурови условия. Голям разход при конвенционалните самосвали са също ремонтите заради повреди по диференциалите. А и не е възможно такъв камион под пълен товар да изкачи наклон от 43° - това го може само дъмпер Doosan.

Какви модели дъмпери има в гамата на Doosan

Заводът на Doosan в Норвегия има над 50-годишна история история в разработването и производството на дъмпери. През 1972 г. на пазара е въведен първият дъмпер - моделът Viking D15. Днес в гамата на производителя има два триосни модела дъмпери с колесна формула 6х6, полезен товар 28 т и 41 т и съответна мощност на двигателите 375 к.с. и 500 к.с. Двата модела дъмпери Doosan са оборудвани с най-съвременни шведски двигатели Scania с обем 9 л и 13 л. Дизеловите агрегати, захранващи дъмперите, са съобразени с екологичните норми на Етап V на ЕС и са преминали две години интензивни изпитания в тежки работни условия на мини и кариери.

Дъмперите Doosan се отличават с няколко изключителни конструктивни решения. Едно от тях е специфичното задно тандемно окачване, осигуряващо отлично сцепление на колелата с пресечения терен, равномерно натоварване на мостовете и максимална стабилност. Цялата конструкция на дъмпера, в т.ч. наклонената задна рама със скосен кош, е така проектирана, че по-голямата част от масата се разпределя към предния мост, което дава голямо предимство на дъмпера Doosan при изкачване на много стръмни участъци.

Едно от най-уникалните решения при дъмперите Doosan е съчленяващата връзка между двете шасита - въртящият се венец е монтиран към предното, а не към задното шаси, както е при други производители на дъмпери. Това осигурява изключително равномерно разпределение на масите към предните ляво и дясно колело в завой и респективно много висока стабилност и проходимост на дъмпера Doosan при преминаване на трудни пресечени терени. За максималната проходимост на тези дъмпери свой принос имат и трите диференциала - два осови и един междуосов.



Артикулиращи дъмпери Doosan:



Дъмперите Doosan предлагат високи технологии и върхова ефективност

През 2018 г. по-малкият дъмпер в гамата бе подобрен с редица системи и функции, в т.ч. нова кабина, ново самонивелиращо се предно окачване и нови задни тандемни мостове. Те са запазени и при най-новото поколение дъмпери Doosan с полезен товар 28 т. По-големият модел дъмпер също е усъвършенстван и вече разполага с нова кабина и полунивелиращо се предно окачване, което независимо се саморегулира според работните условия за максимално удобно возене на оператора.

Високото ниво на комфорт в кабината на дъмперите се дължи на предостатъчното работно пространство, удобната седалка и ергономичните уреди за управление. Сред тях ясно се откроява подобреният контролен панел с дисплей, който предлага:

● По-големи и ясни индикатори;
● Възможност за избор между различни езици;
● Показания на системата за измерване на товара в коша на дъмпера;
● Индикатори и съобщения от самодиагностиката;
● Индикатор за наклон на терена с цел повишаване на безопасността на работа с дъмпера;
● Изображение от камерата за зоната зад дъмпера.

Облекчено сервизиране и поддръжка на дъмперите Doosan

Резервоарите за дизел и AdBlue на новото поколение дъмпери са разположени много по-ниско, което позволява на оператора да ги зарежда като стои до машината, стъпил на земята. Автоматичната система за централно смазване на дъмпера (стандартно оборудване) също е с променено разположение и съответно позволява достъп от нивото на земята. Предвидено е повече пространството за помпата и резервните пълнители със смазка. За по-лесен достъп до тях, филтрите за трансмисионно масло са разположени до системата за централно смазване.

От голяма помощ за собствениците и ръководителите на машинопаркове е телематичната система DoosanCONNECT. Тя следи постоянно работното и техническото състояние на дъмперите и съответно предоставя цялата информация за тях в удобен за ползване вид (с директен достъп през интернет), включително местоположение, ниво на горивото и разход, отработени моточасове, съобщения за планово сервизиране и др.